زمان بندی کاهنده و افزاینده در تدوین

زمان بندی کاهنده و افزاینده در تدوین

برای کنترل زمان در یک فیلم، ابزارهای بسیاری در اختیار داریم، اما مهمترین آن ها بازی با اندازه نما و مدت زماتِ هر نما می باشد

در این مورد چنانچه اندازه نما بازتر باشد احساس گذر زمان بیشتری به بیننده منتقل می کند.

?بر اساس روش کتابی مدت زمان نماها در اندازه های بسته Closeتا میانهMedium بین سه تا شش ثانیه و دورِ میانهMedium Long Shotتا بسیار دورExtreme Long Shotبین شش تا دوازده ثانیه دگرگون است

پیش از شروع فیلمبرداری(تصویربرداری) و هنگام دکوپاژ باید تکلیف خود را با زمان کلی فیلم و همچنین زمان فصل ها مشخص کنیم
به طور مثال باید بدانیم
زمانِ فیلمِ(نماهنگ) ما نسبت به زمان مستند(واقعی-رئال) طولانی تر، کوتاه تر و یا همزمان است

برای گزینش زمانبندی در هر فیلم می توانیم عناصر بسیاری زیادی را به کار بگیریم…
تداوم قصه
تداوم کنش بازیگران
صدا
اندازه نما و طولِ نما
و…

???اینجا بایسته است گوشزد کنیم، آنچه گذر زمان را در ذهن بیننده چه کاهنده و چه افزاینده #جذاب می کند، بازی درست با آهنگِ(ریتم) فیلم است
برای نمونه در فیلم های عاشقانه
اندازه ی نماها با اختلاف بسیاری کمی برش می خورند(از دور به میانه)
طول هر نما طولانی تر
جنبش های دوربین و بازیگران آهسته تر
نورها ملایم تر

و وارونه ی آن در فیلم های جاسوسی
اندازه ی نماها ممکن است بسیار ناسازگاری داشته باشند(از دور به خیلی بسته)
طول هر نما بسیار کوتاه تر
تکان های دوربین و جنبش های بازیگران بیشتر
نور ها تیز تر و در زاویه های نامتعارف

⭕️برای خواندن و دیدنِ نوشتارها و ویدیوهای دیگر روی هشتگِ زیر کلیک یا لمس کنید

?(این قسمت نوشته ی “”عبدالمجید حسینی‌راد – کتابِ مبانی هنرهای تجسمی)?
?واژه ریتم یا ضرب‌آهنگ
در تئوری هنرهای تجسمی نیز به کار می‌رود و معنایی تصویری دارد. تکرار متوالی عنصرهای بصری در تابلو یا فضای بصری، ریتم بصری را به‌وجود می‌آورد. ریتم بصری را می‌توان در چند دسته بررسی کرد

تکرار یکنواخت: تکرار یک عنصر بصری، مثلاً یک سیب به طور یکنواخت و متوالی

تکرار متناوب: تکرار یکنواخت یک عنصر بصری، اما همراه با تغییرات متناوبی که هر بار توجه بیننده را به یک حرکت یا عنصر میانی جلب کند

تکرار تکاملی: عنصرهای بصری از یک حالت آغاز شده و با ضرب‌آهنگی به حالت نهایی می‌رسند و مسیر تغییر و تکامل آنها دارای ریتم است.