انواعِ انتقال بین نماها

انواعِ انتقال بین نماها

مقاله‌ی ویدیویی زیر از سایت Rocket Jump Filmschool به معرفی انواع برش و انواعِ انتقال بین نماها پرداخته است که شناختشان برای هر تدوینگری لازم است. شما تمام این برش‌ها را قبلاً در فیلم‌ها دیده‌اید، اما تا وقتی که از اصول اولیه تدوین شناخت نداشته باشید ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. ضمن اینکه ویدیو مثال‌های تصویری خیلی خوبی برای هر مورد می‌آورد تا تصویر روشنی از هر اصطلاح داشته باشید. در پایان ویدیو هم مثال‌های جالبی از ترکیب انواع برش در فیلم‌ها آمده است. تعریف اصطلاحات در زیر ویدیو آمده است اما توصیه می‌کنیم حتماً ویدیو را تماشا کنید و مثال‌های خوب آن را از دست ندهید.

انواعِ انتقال بین نماها

۱- پدیداری، ناپدیدی Fade In/Fade Out

نما از یک رنگِ سیاه(معمولاً) آغاز یا به یک رنگِ سیاه وارد می شود و عموما برای اتصالِ دو سکانس و برای دگرگونی طولانیِ در زمان استفاده می شود، باعثِ کندی ریتم فیلم می شود.

۲- برهم نمایی Dissolve

هم پوشانیِ یک نما با نمایِ دیگر به صورتِ تدریجی که معمولا برای دگرگونی کوتاه زمان استفاده می شود.

۳- برش کوبشی Smash Cut

انتقال ناگهانی تصویر است و نوعِ شدیدی از برشِ پرشی می باشد که حتی ریتم فیلم را دگرگون می کند؛ صداها در این نوع انتقال بسیار کمک کننده هستند – در انتقال از یک صحنه ی پرتنش به یک صحنه ی آرام استفاده می شود.

۴- روبش Wipe

که انواعِ مختلفی دارد و دوستانی که با نرم افزارهای تدوین کار می کنند براشون کاملا آشناست، نمایِ بعد، نمایِ قبل را به تدریج از چهار جهت یا از میانه و به شکل های گوناگون پاک می کند و جایگزین آن می شود

۵- برش نامرئی Invisible Cut

برش ها در تاریکی یا روشنایی یا هر نوعِ تشابهِ کامل بین نمایِ پیش و پس انجام می شود، مانندِ حرکتِ سریع دوربین یا حرکتِ شی ای از جلویِ دوربین و حذفِ پس زمینه که به پیشروی روایت کمک می کند (حسی نزدیک به یک پلان؛سکانس)

 انواعِ انتقال بین نماها

پلِ صوتیOver Lap

برای آنکه جریان پیوسته به کمکِ آواها و صداها ایجاد کنیم.

برشِ L

یعنی آوایِ یک نما همچنان در نمایِ دیگر ادامه دارد، هم می تواند مکان دگرگون شود هم نشود.

برشJ
انتقال صوتی

یعنی آوایِ نمایِ بعد قبل از نمایشِ تصویرِ آن شنیده شود.

۰/۵ ( ۰ نظر )